Upprörd morgon

Det är inte lätt att vara bäst, men idag blev jag upprörd på personal på förskolan som inte engagerar sig i att låsa grindarna ordentligt. Varför ska då föräldrar göra det om det inte ens sitter i ryggraden hos personalen att lägga knappt två sekunder extra för att säkra barnen??

Skrev ett mail till Förskoleschefen, får väl se om det gör någon skillnad. Kan ju faktiskt vara så att det är jag som är onödigt nördig på det här med stängda och låsta grindar…

Ungefär så här skickade jag iaf:

”Ang grindarna på Förskolan

Hej,
Jag har inte möjlighet att närvara på mötet, men har ett önskemål om att ni tar upp, vad jag ser som ett bekymmer, de olåsta grindarna. Vilken tid man än kommer, vare sig det är barn ute eller inte, så är grinden antingen helt öppen eller ohaspad. Det är snarare ett undantag att den faktiskt är haspad.
Man noterar, så gott som dagligen, barn som leker precis vid grinden som ofta står ohaspad. Vid ett par tillfällen har jag även sett barn pilla på låset och föräldrar som låter barnen öppna grinden, så att den är ohaspad är, som jag ser det, ett säkerhetsproblem. Att personalen går över grindarna innan barnen släpps ut förutsätter jag, men tyvärr hjälper ju inte det när, vad jag trodde var, föräldrar inte kan stänga och låsa ordentligt.

Jag trodde ju i min enfald att det var föräldrar som inte var särskilt noga med barnens säkerhet, men i morse noterade jag en personal som inte haspade ordentligt! Jag pratade med vederbörande som inte alls förstod att det var ett problem då det ändå inte är barn ute. Jag påtalade att det är riktigt dåligt att det inte sitter i ryggmärgen ens på personalen att stänga och låsa ordentligt, så det är inte konstigt att föräldrar struntar i det! 
Hon sa att på de större avdelningarna går dom alltid igenom grindarna innan barnen släpps ut, men att hon tyckte att det inte gjorde något om dom inte var haspade ordentligt på morgonen när det ändå inte är barn ute.

Till och med min tvååring pekar på haspen och påminner om att den ska stängas när vi går in och ut. (Även om jag inte behöver någon påminnelse, det sitter så naturligt!) 
Tiden det tar att haspa är försvinnande liten!

Det var ju inte länge sedan ett barn tog sig ut från en förskola inne i stan, och tyvärr kan det när som helst hända även från Förskolan.

Det kanske bara är jag som ser detta som ett problem, men om det är ett sådant, vilket jag hoppas att fler ser riskerna med, så önskar jag att ni pratar med såväl personal som med föräldrar om vikten av att stänga OCH haspa grindarna.

Är väl troligen inget unikt problem på Förskolan, då det varit likadant på mitt äldre barns förskola, men likväl är det ett problem!
Det är trots allt mitt barns säkerhet det gäller!

Överlag vill jag påpeka att mitt barn verkar trivas väldigt bra, han springer in med glädje på morgnarna och är inga problem alls att lämna. Bortsett från ovanstående så känner jag mig trygg med att lämna honom, allt verkar vara riktigt bra på Förskolan! Är nöjd med placeringsvalet jag gjort!

Tacksam för återkoppling!”

Som sagt, det är inte lätt att vara bäst… 😞

//För dagen upprörd morgon-moder

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörig äggröra...

Inte ens här slipper man..!

Tage has arrived! :)